הפורום לתיאום המאבק באנטישמיות

אנטישמיות כיום: "ציונות" היא לרוב מכבסת מילים עבור "יהודי"

Share on print
Share on whatsapp
Share on email
Share on twitter
Share on facebook

דבורה ליפשטט: אנטישמיות עדיין איתנו אבל הפוליטיקאים לא מתייחסים אליה ברצינות

מחר, ביום הזיכרון הבינלאומי לשואה, אנחנו מוזמנים להרהר בעובדה כי בחלק מהמדינות המתוחכמות והמשכילות ביותר בעולם, נערכה תכנית שיטתית של רצח המוני מתועש, השמדת עם שלם של אנשים.

בשבעת העשורים שחלפו מאז השואה, נעשו ניסיונות מעת לעת להכחיש ולהמעיט בחומרתו של רצח ששת מיליוני היהודים בידי הנאצים ובעלי בריתם.

ההפרכה הדרמטית ביותר של מאמצים כאלה התרחשה באולם בית המשפט בלונדון בשנת 2000, כאשר הסופר הבריטי דייוויד אירווינג הפסיד במשפטו על הוצאת דיבה נגד אשת האקדמיה האמריקאית, דבורה ליפשטט. המוניטין שלו נהרס כאשר בית המשפט הכריז כי הוא מכחיש שואה פעיל, אנטישמי וגזען.

בשנים שעברו מאז המשפט המשיכה ליפשטט את עבודתה כהיסטוריונית וחוקרת של ההיסטוריה היהודית והשואה. השבוע היא מפרסמת ספר על האנטישמיות בת זמננו, בו בזמן שכל הסימנים מראים לנו כי אנחנו נכנסים לעידן שבו הדעות הקדומות הישנות האלה מתעוררות לתחיה.

בימין הפוליטי, מבחירתו של דונלד טראמפ, הלאומנים הלבנים ועד לניסיונות של ממשלות פולין והונגריה לשכתב את ההיסטוריה של ארצם, רעיונות שהיו בלתי מקובלים בעבר חזרו למיינסטרים.

בשמאל, הן מפלגת הלייבור הבריטית והן תנועת "צעדת הנשים" בארצות הברית, ריסקו מחלוקות  בנושא האנטישמיות בשורותיהן. ובכמה מדינות באירופה, יש שומרים חמושים בבתי הכנסת ובבתי הספר יהודיים, מחשש להתקפות של קיצונים אסלאמיים.

"עולם האנטישמיות השתנה באופן דרמטי", אומרת ליפשטט. "היום אנחנו רואים את זה מימין ומשמאל. ואז, כדי להפוך אותה לסערה מושלמת, אנחנו רואים אותה גם מקיצונים אסלאמיים או מג'הדיסטים. ואנחנו רואים אנטישמיות בחלקים מהקהילה המוסלמית הכללית".

בימין הקיצוני, ליפשטט אינה רואה דבר חדש בסיסמאות של שרלוטסוויל או בטענות כי "גלובליסטים" (מילה מכובסת) מקדמים חזון של גבולות פתוחים ורב-תרבותיות על מנת להרוס את החברה ה"לבנה והטהורה".

"אם אתה חוזר ללב האנטישמיות, הרעיון הוא שיש כאן קבוצה קטנה של אנשים חכמים בצורה ערמומית ומרושעת מאוד, והם מסוגלים לתמרן אחרים שנראים חזקים יותר מהם אבל לא כל כך חכמים", היא אומרת.

"כשהם אומרים, 'יהודים לא ייקחו את המקום שלנו, הם לא מניחים שיהודי עומד להיכנס לכל עבודה. אבל נניח שאפרו אמריקאי מקבל עבודה. מנקודת המבט של אנשי הימין הקיצוני האפרו אמריקאי הזה לא חכם ולא טוב מספיק כדי להחליף אותו. מישהו חייב לעמוד מאחורי זה; מישהו עושה מניפולציה; מישהו חייב לדחוף את הרעיון הזה. זה נמצא באוויר זמן רב – יהודים עבדו מאחורי הקלעים בקנוניה זדונית זו".

משמאל, האנטישמיות מתבלבלת בדרך כלל עם התנגדות למדיניות ממשלת ישראל. ליפשטט איננה מסכימה לחלוטין עם הטענה הזאת ומצביעה על הצהרות אנטישמיות של קרל מרקס ואנשי שמאל אחרים, אך היא כן מסכימה עם העובדה שהסכסוך הישראלי-פלסטיני הוא הוויכוח המרכזי וכי "ציוני" משמש לעתים קרובות כמילה מכובסת עבור "יהודי". עוד היא מציינת כי סטאלין השתמש בדיוק באותו ניסוח לפני 70 שנה.

הספר שלה מציע מספר דוגמאות של ג'רמי קורבין, מנהיג הלייבור הבריטי, המגן ותומך באנשים שהשמיעו הצהרות אנטישמיות.

מה היא חושבת על צעדים כגון החקיקה שהתקבלה השבוע ב- Dail Éireann שתחסום יבוא סחורות המיוצרות בהתנחלויות בלתי חוקיות בשטחים הכבושים?

"אני לא קוראת לזה אנטישמי, אבל יש לי בעיה עם זה שזה מבודד את ישראל", היא אומרת. "כאשר יש התמקדות רק בישראל ולא במדינות אחרות, זה רק מעלה שאלות".

בעיני יהודי אירופה, תחושת האיום הגדולה ביותר בשנים האחרונות באה מפיגועי טרור ג'האדיסטיים, אך ליפשטט מפנה גם לסקרים המעידים על אנטישמיות נרחבת בקרב קהילות מוסלמיות ברחבי אירופה.

"זה לא אומר כולם, אבל זה מספיק כדי לגרום לדאגה", היא אומרת. "האם זה אומר שהאנשים האלה הולכים לקחת אקדח ולעשות משהו? לא, ברור שלא. אבל זה אומר עוינות ונכונות להאמין לדעות קדומות ולסטריאוטיפים, וגם זה מטריד. זה גם אומר שיהודים באותן מדינות מרגישים שהם לא יכולים להיות יהודים בצורה פומבית ושהם צריכים להסתיר את יהדותם ".

היא ביקורתית מאוד כלפי אלה, במיוחד בשמאל הפרוגרסיבי, אשר מפחיתים את ערכו של רגש זה. "אנשים מסוימים בעולם הפוליטי בהחלט לא מתייחסים לזה ברצינות. וכאן אנחנו מדברים יותר על השמאל מאשר על הימין.

"אם אתה לא בעל בצע עור שונה או עני אז אתה לא יכול להיות קורבן של דעות קדומות. כמובן שהרעיון שהאנשים בשמאל רואים יהודי כאדם לבן זה דבר אירוני מכיוון שאנשים בימין הקיצוני רואים את היהודים כלא לבנים".

הדברים כיום הרבה יותר נזילים משהיו אי פעם, אומרת ליפטט. "מימין ומשמאל יש אנשים המשתמשים בזה ככלי לקידום האינטרסים שלהם. ברמה כלשהי זה כמעט מטריד, כי אנטישמי שבאמת שונא אותך מתוך אמונה, הוא ברמה כלשהי לפחות כנה. אבל מישהו שפשוט ישתמש בזה כי זה מתאים לו, מטריד.

"עם זאת, אני מאוד מקווה שהעולם לא יחשוב על יהודים רק כעל קורבנות. היהודים נתנו המון לעולם. ליהודים יש מורשת רבת פנים, תוססת ועשירה. ולתת לדבר הזה להיבלע לתוך מושגים כגון רדיפה או קרבון תהיה טרגדיה גדולה מאד."