LOADING

Type to search

מחקרים סוריה

תוכנית הלימודים הסורית: לימודי רוסית, מוטיבים אנטישמיים וביקורת על איראן

Share
מקור: impact-se

בשבע השנים האחרונות מתנהלת בסוריה מלחמת אזרחים שבמהלכה נהרגו מאות אלפי בני אדם, מיליונים נעקרו מבתיהם ותשתיות רבות נהרסו. סופה של המלחמה לא נראה באופק, ובינתיים דואג משטרו של בשאר אל-אסד לא להזניח את דור העתיד, ומשקיע בתוכניות הלימודים בבתי הספר. הן מציבות אותו בצד של “הטובים” ואילו את ישראל, למשל, בצד של “הרעים”.

ארגון IMPACT-se, מכון מחקר ומדיניות בינלאומי החוקר ומנתח מ-1998 ספרי לימוד רשמיים מכל העולם, בחן את ספרי הלימוד הסוריים הרשמיים לכיתות א עד י”ב בהם נעשה שימוש באזורים שבשליטת משטר אסד. הוא ניתח את התכנים שלהם ביחס לישראל, רוסיה, איראן, מלחמת האזרחים ועוד. בחינת חומרי הלימוד נועדה לקבוע את עמידתם בסטנדרטים חינוכיים בינלאומיים הנגזרים מהחלטות ומאמנות בינלאומיות של אונסק”ו לקבלת האחר, שלום וסובלנות.

בדו”ח, שחיברו ד”ר אלדד פרדו (Eldad J. Pardo) ומאיה יעקובי (Maya Jacobi), עולה שספרי הלימוד הסוריים מקדמים כבוד ומחויבות טוטאלית לנשיא הסורי ולאביו המנוח חאפז אל-אסד. האב מתואר כגיבור, ובנו כמי שהולך בעקבותיו באומץ רב. עם זאת, החוקרים מצאו שבהשוואה לתוכנית הלימודים האיראנית, למשל, לא מדובר בפולחן אישיות מופרז. לצבא הסורי, לפי הדו”ח, ממשיך להיות תפקיד מיוחד במדינה הערבית; רק צורה אחת של איסלאם נלמדת ויש התעלמות גורפת מדתות אחרות או זרמים דתיים אחרים למעט הנצרות. החוקרים מצאו שתוכנית הלימודים מעודדת אמנם חילוניות, חשיבה חופשית, ובעלת ספרים מיוחדים לחינוך נוצרי, אך היא אינה עומדת בסטנדרטים הנגזרים מן הקווים המנחים של אונסק”ו לחינוך לשלום ולסובלנות. נושא אחד שכן עומד בדרישות אונסק”ו הוא נושא השוויון המגדרי.

בשלב מסוים במלחמת האזרחים הסורית נראה היה שכוחות המורדים מתחזקים וקרובים להפיל את משטר אסד אלא שהתערבותה הצבאית של רוסיה במלחמה לצד הנשיא הסורי הטתה את הכף לטובתו. אסד ובעלי בריתו, כולל משמרות המהפכה האיראניים ומיליציות שיעיות שונות, הצליחו להשתלט בחזרה על רוב השטחים שהיו בשליטת המורדים למיניהם. לנשיא הסורי אין אולי יותר מדי אמצעים כלכליים וחומריים להוקיר תודה לעמיתו הרוסי, ולדימיר פוטין, על הסיוע הקריטי במלחמת האזרחים, אבל נראה שאסד עושה זאת דרך תוכנית הלימודים בארצו.

לפי הדו”ח יש אינדיקציות לקשרים מתחזקים והולכים לרוסיה, כולל לימוד השפה הרוסית, שהפכה באחרונה לשפת לימוד חובה בסוריה. בתוכנית הלימודים הסורית לבתי הספר ניכרת גם הערכה גוברת לתרבות הרוסית – תופעה שעשויה להצביע על חיזוק הברית בין המדינות הצפויה להימשך גם לאחר סיום מלחמת האזרחים. “הופתענו מאוד מהאלמנט הרוסי בספרי הלימוד”, אמר ל”הארץ” מרכוס שף, מנכ”ל IMPACT-se. אפשר לומר שההתקרבות הסורית לרוסיה הושלמה. הרוסית הפכה לשפת חובה בבתי הספר במדינה הערבית ובטקסטים הסוריים יש הערצה גדולה לדברים רוסיים, בהם תרבות והיסטוריה. רוסיה מוצגת לתלמידים כבעלת ברית קרובה ביותר של סוריה ושל העולם הערבי”. ההתקרבות לרוסיה, לפי שף, מהווה אינדיקציה למה שעשוי לקרות אחרי שמלחמת האזרחים בסוריה תסתיים. “רוסיה לא תלך לשום מקום אחרי המלחמה, היא תישאר באזור”, הוא אמר.

מנגד, בארגון המחקר הבינלאומי הופתעו מהדרך שבה צייר המשטר הסורי את איראן. “איראן בספרי הלימוד הסוריים היא תמונת מראה לאיך שרוסיה מוצגת. אם רוסיה היא בעלת הברית הגדולה, הרי שאיראן מוצגת באור שלילי”, אמר שף. מחברי הדו”ח כתבו שהרפובליקה האיסלאמית מתוארת כמתחרה אזורית שאין לתת בה אמון – דבר שעשוי להעיד על האופי הזמני של הברית הנוכחית שלה עם סוריה. “בספרי הלימוד הסוריים מתארים באופן שלילי את ההיסטוריה של השושלת הפרסית וכן את המשטר הנוכחי. הרעיון של הגמוניה איראנית שיעית עומד בסתירה לחזון האומה הערבית שאותו רוצה סוריה לקדם”.

באשר לישראל, היא לא מופיעה בשמה המלא בספרי הלימוד הסורים – לא במפות ולא בטקסטים – אלא מכונה “הישות הגזענית/הטרוריסטית/הציונית”. לפי מחברי הדו”ח, ניתן למצוא בתוכנית הלימודים הסורית מוטיבים אנטישמיים כגון התייחסויות סטריאוטיפיות לדמותו של שיילוק, גיבור המחזה “הסוחר מוונציה” של המחזאי האנגלי ויליאם שייקספיר. אין בתוכנית גם התייחסות לשואת יהודי אירופה, והספרים בבתי הספר במדינה הערבית מלמדים שישראל היא מדינת טרור שבין היתר “גזלה את הגולן” ולכן כל האמצעים לגיטימיים במלחמה נגדה, כולל טרור ופיגועי התאבדות.

“היישות הציונית אשמה בגזל הגולן ובריקון משאביו”, נכתב בספר לימוד סורי. ישראל גם מואשמת בגניבת מונומנטים ארכיאולוגיים במטרה “לסלף את ההיסטוריה הסורית-ערבית” ובכך שהיא מונעת מתושביו הסורים לשגשג כלכלית.

“העוינות לישראל איננה מפתיעה”, אומר המנכ”ל. “עם זאת, ב-2018, מפתיע לראות שמכניסים מוטיבים אנטישמיים לספרי לימוד, של יהודי ששולט בעולם ובתקשורת. בעבר הם לא הופיעו בספרים הסוריים”. שף הצביע על ההשפעה הרבה שיש לספרי לימוד על תלמידים בבתי ספר. “לספרי לימוד יש כוח ייחודי, כוח שאין לאף אמצעי תקשורת אחר כדי לשכנע אנשים צעירים. לספרים יש כוח לגרום להקצנה ובמקרה הסורי זה בדיוק מה שקורה”, אמר, “אין כל תקווה כי סוריה תמתן את העוינות הבעת’יסטית (בעת’ היא מפלגת השלטון בסוריה, ר”ס) המסורתית שלה כלפי ישראל גם לאחר סיומה של מלחמת האזרחים הנוראה. הרטוריקה נותרה בעינה. העוינות לישראל נותרת עיקרון מרכזי בתוכנית הלימודים הסורית”.

בשעה שפגזים עדיין נופלים על שכונות מגורים בסוריה, והקרבות בין הצדדים מותירים נזק עצום שייקח עשרות שנים לשקם, מלחמת האזרחים הסורית נעדרת מספרי הלימוד הסוריים – ולא במקרה. בדו”ח של ארגון המחקר צוין כי האתוס שאותו מציג המשטר לדור הצעיר הוא של אסון טבע שדורש גיוס ותרומה אישית. אין הסבר מדוע פרצה המלחמה והמשטר הסורי מבקש בספרי הלימוד מאזרחיו לעזור זה לזה בעתות קשות אלה וליצור חברה אכפתית יותר. המשטר הסורי, כתבו מחברי הדו”ח, ביקש להציג בפני התלמידים אווירה של “נורמליות” ושל “עסקים כרגיל”, ובאווירה שכזו אין מקום לתיאורים ממלחמת האזרחים המדממת. מי שעוד נפקדו מהדו”ח הם האופוזיציה הסורית ואפילו ארגון חיזבאללה הלבנוני, שנחשב לאחד מבעלי בריתו הקרובים של אסד ומסייע לו במלחמת האזרחים.