LOADING

Type to search

מחקרים ספרד

הנה הפנים החדשות של האנטישמיות הספרדית, לפי מומחים ויהודים

Share
מקור: publico

בספרד עדייו קיימים הדעות הקדומות מאז ימי הביניים, למרות שכיום הסטראוטיפים בהם משתמשים באנטישמיות הם שונים. פוליטיקאים, מומחים ויהודים מתארים את מצבם.

Ferran Barber @ferranbarber

“חייבר חייבר, יאה יהוד, חייש מוחמד, סע יהוד”, היו צועקים המוסלמים כאשר עודדו את חייליהם בזמן הג’יהד נגד היהודים. הצעקה, רגילה בימים אלה בין הקבוצות הפלסטיניות אסלמו-פשיסטים כגון חמס, הנה קריאה להשמדת בני ישראל שמשמעותה: “תזכרו, תזכרו, יהודים, צבא מוחמד חוזרת”.

לשמוע בפלסטין הכרזה גזענית בעצמה כזאת אינו בלתי רגיל. מה שהשאיר נבוכים את היהודים מספרד הנו שצעקות כאלה נשמעו ב-11 בדצמבר שעבר במהלך הפגנה בתאוריה פציפיסט שאורגנה בכיכר סנט ג’יאומה (Sant Jaume) בברצלונה ובנוסף בנוכחות כוחות המשטרה האוטונומית קטלנית, שככל הנראה לא שמו לב למה שקרה מסביבם. הם גם לא הבינו שלמרות נוכחותם, חלק מהקהל צעק “מוות ליהודים”.

האיומים אסלמים ושונאי זרים באו מצד קבוצה קטנה של מוסלמים שמעורבים עם פעילים לטובת הפלסטינים ותנועת ה-BDS לחרם, משיכת השקעות ועיצומים נגד ישראל (לפי ראשי התיבות באנגלית Boicot, Divesting & Sanctions against Israel), הראו את חוסר ההסכמה שלהם להצעה של העברת עיר הבירה של ישראל לירושלים. עם החוק בידיים, אלה שביקשו את השמדתם של היהודים היו צריכים לעמוד לדין בעקבות ביצוע פשע שנאה.

יש לכך תקדים במדינה שלנו, והמקרה הכי קרוב הוא זה של גבר מרוקאי בן 32 שנעצר על ידי הגוארדיה סיביל (משמר משטרתי/צבאי המופקד על בטחון הפנים) בגראן קנארייה (Gran Canaria) על פיזור ברשתות החברתיות הודעות שעודדו עם נטיות תעברה את השנאה נגד היהודים לשמחת “מספר לא מבוטל של עוקבים” ששיתפו את דעותיו הגזענים ואנטישמים של המרוקאי.

אנטישמיות סלפית:

האם זה רגיל שהמוסלמים ספרדים או שגרים במדינתנו מראים עוינות גזענית נגד היהודים כעם , או זה היה אירוע בודד? ואם זה באמת הדבר הרגיל, האם היהודים בספרד מאמינים שבמדינתנו סובלת מגל חדש של אנטישמיות סלפית בדומה למה שסובלים מדינות אחרות בקהילייה האירופית כגון גרמניה, צרפת, פולין, שוודיה או הממלכה המאוחדת?

“במרוקו, אלג’יר או פקיסטן הרגיל הוא שהדרשות של האימם מבטאים שנאה ודחייה כלפי העם היהודי”

כפי שמציין הפסיכולוג חבייר טורנס, הדעה הקדומה הכי נפוצה בין הקהילות המוסלמיות היא האנטישמיות, והמהגרים שנחתו במדינתנו הביאו אותה עימם.”במרוקו, אלג’יר או פקיסטן הרגיל הוא שהדרשות יום השישי של האימם כוללות ביקורת על ישראל או מבטאים שנאה ודחייה לעם היהודי. חלק מהמוסלמים ואנשי הדת שנחתו כאן במדינתנו משכפלים את ההרגלים כאן”, מאשר.

“מצד שני, אחד המקומות בהם ביקורתיות זו מודגשת הנן הרשתות החברתיות, ותופעה זו אכן מתגלה במדינתנו” מוסיף טורנס, פרופסור במדעי המדינה באוניברסיטת ברצלונה (UB) ומנהל מדעי מחמשת המהדורות של סמינריון על אנטישמיות שהתקיימו בעיר. לפי מומחה זה לאנטישמיות, התופעה של שנאה או ביקורתיות נגד היהודי אינו חדש במדינתנו, מבלי לקחת בחשבון שמשתמשים בתוספת “ניו” במטרות אקדמיות כדי להדגיש ייחודיות מסוימות בהופעות האחרונות, בין היתר, כאלה שקושרים אותם לעליית הווהאביה.

“נכון שבמדינות אחרות באירופה כמו צרפת נרשמו יותר אירועים אלימים נגד חברים במיעוט זה, אבל לפי כמה דוח”ות ביניהם הערוך על ידי “מרכז פיו”, כמות הדעה קדומה השורדת בספרד הנה גדולה מאשר אצל השכנים שלנו. למעשה, לדעות קדומות אין שום יחס עם החשיבות המספרית של הקולקטיבי שסובל מהן. יכול להתקיים מצב שלא יהיה יהודי אחד בספרד והשנאה הזאת עדיין תתקיים”, מציין חבייר טורנס.

בצורה אחרת, הפרופסור של UB אומר שמדינתנו ממשיכה להיות אנטישמית, בלי קשר להתרחשות של אירועים אלימים או לא. למעשה,הדבר מגיע ליותר רחוק כאשר הוא מאשר שתושבי ספרד שומרים את אותן דעות קדומות פתגמיות מאבות קדמונים מימי הביניים: אנטי-צוענים, אנטי-אסלם ואנטישמיות. “הדבר היחיד שהשתנה הם הסטראוטיפים בהם מכפישים היום את הקהילות האלה. אף אחד לא יגיד היום שיהודי הוא כופר”.

“יצאתי לרחוב עם מגן דוד וסבלתי ממבטים עוינים מכמה אנשים”.

היעדרות התקפות כלפי היהודים ניתן להסביר אולי בגלל הכמות הקטנה מאוד של יהודים המתגוררים בספרד – מדברים על בין ארבעים וחמישים אלף איש – ומעל הכל, עקב היעדרות של קהילות חסידיות או אולטרה-ואורתודוקסיות, שניתן לזהות בקלות בגלל לבושם בשחור כם הכובעים ופאות.

במילים אחרות, חוסר החשיבות דמוגרפית וראות מינימלית מקשים על חשיפתם יותר מאשר בצרפת, ולכן הדבר מעניק להם הגנה מסוימת כנגד תוקפים פוטנציאלים. אבל דבר אחד נכון, בתיעוד שנתפש במדינתנו מקבוצות אסלמים קיצוניים נמצאו מסמכים בהם היהודים מוזכרים כמטרה מועדפת. הם, בפרוט, נמצאים על הכוונת של הסלפים ג’יהדיסטים או אסלמים קיצוניים, מה שמסביר את צורת ההתנהגות חברתית או הנטייה המוגבלת להציג את עצמם בציבור עם סממנים שיבליטו את השייכות הדתית כמו הכיפה, שבספרד בד”כ מחליפים על ידי שימוש בכובע כל שהו, כדי לקיים את המצווה מבלי להתגלות בציבור.

הגנה משטרתית

עיתונאית יהודיה מספרד, שמעדיפה להישאר בעילום שם, מאשרת לנו בהקשר זה שבמדינה שלנות “החברים בקהילה ממשיכים ושומרים את עצמם ומתנגדים לחשוף את זהותם בציבור הן במקומות העבודה והן בחוגים אקדמיים”. הוכחה ברורה של מצב ההתגוננות בו מתנהלים החיים הציבוריים הנה העובדה שהטקסים הדתיים ממשיכים להתקיים בבתי כנסת תחת הגנה משטרתית.

הטקסים הדתיים מתקיימים עד הים בבתי כנסת תחת הגנה משטרתית.

למעט יוצאים מן הכלל כמו חג החנוכה במדריד, גם החגים מאורגנים בנוכחות כוחות הביטחון, וזה דבר רגיל, לא רק בספרד אלה בכל אירופה או מדינות כמו טורקיה, בה חיים למעשה בבועה משטרתית. למרות זאת, הדבר לא מנע קרבנות מפיגועים טרוריסטיים בנטייה אסלאמית כמו הפיגוע בו פוצצו בית כנסת באיסטנבול ב-2003. המבצעי ההתקפה הודו שהם מבצעים כורדים מהאגף הטורקי של חיזאבללה.

“בכמה מקרים יצאתי לרחוב עם מגן דוד וסבלתי ממבטים עוינים מכמה אנשים. הדכה הקדומה נמצאת שם”, אומרת העיתונאית מספרד. “כל פעם שהסכסוך פלסטיני-ישראלי עולה מדרגה והכותרות העיתונות מגלים פרק חדש, מתחדש גשם הבעיטות”. אפילו הכזבה כתוצאה מהפסד בספורט יכול לגרום לעליית השנאה הגזענית. במאי 2014, נצחון קבוצת מכבי תל אביב בכדורסל על ריאל מדריד שחרר מפולת של ציוצים אנטישמיים תחת האשטג “#putosjudíos” (יהודים זונות). חמשה מהמצייצים קיבלו תלונה”.

שנה לאחר מכן, באוגוסט 2015, המארגנים של הפסטיבל רגיי רוטוטום סאנפלאש (Rototom Sunsplash), ביטלו את הקונצרט של הזמר האמריקאי מתיסיהו, תחת הלחץ של המשלחת מולנסיה של ארגון אסור בצרפת “בגלל הנטייה האנטישמית כביכול”, ה-BDS הידוע לשמצה. אין זאת הפעם הראשונה שניסו ללחוץ על נציגים פוליטיים או חברים בולטים של התרבות בעלי אזרחות ישראלית או יהודים, לגרסה מודרנית של מעשים דתיים של ימי הביניים, לפיהם היו צריכים להודות בציבור את דחייתם של מדיניות מסוימת ישראלית בפלסטין או לעמוד בחרם. לפי דעתם של המומחים כטורנס, מעשה זה הנו גילוי ברוטלי וחדש של האנטישמיות הישנה.

“שיהיו שני מיליון מוסלמים בספרד לא מעלה את סכנה או הסיכונים בביטחון הקהילה היהודית, מאחר שרוב המאמינים הם אנשים לא אלימים מדייקים”, מדגישה העיתונאית. “מה שכן עלה הן כמות הקבוצות האסלמיות שמנסות לייצא את סכסוך בישראל, כאשר נקודת הפתיחה שלהן לא מקבלת את זכות הקיום של המדינה ולא הזכות של היהודים לגדרה העצמית”.

אם יש משהו ברור לארגונים שהכינו את דו”ח 2015-2016 בקשר לאנטישמיות בספרד (מבוסס בנתונים שאסף המצפה נגד אנטישמיות והתנועה נגד חוסר סובלנות ‘Observatorio contra el Antisemitismo y el Movimiento contra la Intolerancia’), שהאנטישמיות גם, או מעל הכל, מתגלה כיום במדינה שלנו בצורה של התקפה למדינת ישראל, המתייחסת לכשעצמה אופן גזעני או משתמשש בסכסוך בפלסטין כדי לעמיד בספק גם את זכותה לקיום. למעשה אלה הפנים הדשות, שלפי המומחים הומצאו את המוטציה המערבית של אנטישמיות בחיפוש בלגיטימיות. ובספרד, הדוגמאות לכך נספרות במאות.

בעניין זה, ברור שהמקור הראשי אינו האסלם או מוסלמים מסוימים, אלה כמה זרמים בשמאל המסורתי ואנטישמי אלימה במיוחד. כפי שמציין טורנס, הסוציאליסט האוטופי פרודון (Proudhon) או האנרכיסט בקונין (Bakunin) היו ללא ספק, שני אנטישמים מודעים, שנתנו את חלקם בהשראת “הפטרון הסופי” וכמוהם, חלק מהשמאל, במיוחד לאחר שסטלין גילה שישראל לא תתיישר לפי הקו סובייטית זמו קצר לאחר הקמתה. הדעות הקדומות של הפוליטבורו הורחבו, קודם כל, לאירופה המזרחית ולאחר מכן לכל העולם, באמצעות המפלגות הקומוניסטיות מסוימות. וכך עד היום. “היטלר לא המציא שום דבר חדש”, אומר לנו הפסיכולוג.

אם היה מבקר למגמה המוכרת היה הסנטור הבסקי של א. היץ’. בילדו (EH Bildu), יון ינייריטו (Jon Iñarritu) דובר עברית, אגנוסטי ומחייב בבירור במאבק נגד הגזענית בכל צורותיה, מה שהביא לו אשמות בלתי מבוססות כ”ציוני”.

נאציזם שרידתי

האנטישמיות המסורתית המקושרת לימין הקיצונית הפכה לשרידתי, הן בספרד כמו בשאר האירופה, בזאת עד כדי כך שכמה מהארגונים אסלמופוביים כמו “ברירה לגרמניה” (für Deutschland  Alternative AFD) ניסו לבנות גשרים במעוזים האסלמופוביים בחלק מסוים במגזר האולטרה שמרני של יהודים. האויבים של אויביי הם חבריי. בדרך כלל, היהודים לא בלעו את הפיתיון.

ינייריטו: “נכון שישראל נתנה תרוץ מצוין כדי להסוות את האנטישמיות באנטי ציונות”.

בספרד, הן האנטישמיות הקשורה בנצרות והן לאנטישמיות מהצד הנאצית, נשארו מצומצמים לקבוצות שוליים. במקום זאת, הופיעה בחוזקה האנטישמיות הסלפית הנ”ל ולפי כך אסלמית ומעל הכל מקושרת עם השמאל. בתי כנסת מסוימים חייבים לשנות את שעות התפילה בשבת כאשר יש תקיפה של ישראל בעזה ו/או השבת נופלת בתאריך שיש הפגנה לסולידריות עם פלסטין.

הדעות הקדומות בשמאל אינן חדשות, ואינם קשורות בבלעדיות במה שקורה בישראל משום שקיימים סטראוטיפים שמתקשרים ישירות עם תאוריות מסורתיות למאה השמונה עשר. וזאת בלי לציין הדחף שקיבלה האנטישמיות עם סטלין. אני לא אומר בשום מקרה שהשמאל אנטישמית”, מסביר לנו הסנטור יון ינייריטו. “מה שכן נכון שישראל נתנה תרוץ מצוין לאנשים מסוימים כדי להסוות את האנטישמיות שלהם באמצעות אנטי ציונות ‘תקין פוליטית’. באותה צורה שהמעשים הטורקים לא גורמים תגובה אנטי-טורקית, אינו הגיוני שמדיניות מסוימת הופכת לאנטישמית או לאנטי-ישראלית”.

מתוך סקרנות, ינייריטו היה בין המעטים של הפוליטיקאים בספרד שבמרס 2011, חתם על מסמך נגד המערכה לחרם הישראל, המוכרת כ-BDS. הסנטור הצדיק את החלטתו כאשר אישר שבאמצעות מערכה זו “בוצעו מעשים מפלים נגד ישראליים”. ינייריטו הזכיר גם שהיו לא מעט ארגונים פלסטיניים ואישיים התנגדו לכך בזמנו. ביניהם הנשיא של הרשות הפלסטיניות.

בצורה דומה, הפסיכולוג חבייר טורנס מציין שהמערכה לחרם בישראל, לחברות ואנשים מישראל, נאסר בצרפת עקב האנטישמיות שלה. “לפי בדיקתי של המעשים, היא הנה יוזמה אנטישמית בגלל כמה מהנושאים”, מדייק. “ראשית, בגלל שמשווה מערכת פוליטית דמוקרטית כפי שי לישראל – עם כל הביקורת שניתן לעשות – עם הרודנות של דרום אפריקה בזמן האפרטהייד. במקום שני, בגלל שמאמצים את אותה המצע האידאולוגית של חמס, אפילו לא זאת של הרשות הפלסטינית. שלישית, בגלל שהנה השלכה של האנטישמיות התמידית, כזאת אנטישמיות שהחרימה רופאים בימי הביניים או עסקים יהודים, בזמן היטלר ועכשיו, זמרים כמו נוע. המקרה של נוע הנו דוגמה, משום ש-BDS החרים אותה והתכחש לסרט וסאבינה (Serrat ו-Sabina), כאשר אמרו שהשמאלה הספרדית הייתה יכולה לפעול כמו הגרמנית, הצרפתית, ההולנדית או הקנדית. כלומר, אפשר לבקר מדיניות מסוימות של הממשל ישראלי אתה לא מסכימה, מבלי ליפול בשנאה האנטי-ישראלית ולא לנקום נגד האוכלוסייה יהודית.

המלחמה נגד הBDS

עד היום, קיימות 33 החלטות משפטיות סופיות של בתי המשפט הספרדיים שדוחות את הניסיונות לחרם של BDS נגד חברות, מוצרים או אנשים יהודים, תמיד לפי הטענה של ניגוד החוקה. שתיים מהן התקבלו בבתי המשפט העליונים של מדריד ואסטוריאס. נשיא ה-ACOM הארגון שמתנגד בצורה משפטית ל-BDS, אנחל מס ( Ángel Más), מבטיח בעניין זה ש”הרבה מההחלטות לא רק מזכירות שהחרם שובר את עיקרון הניטרליות אלה שמציינות בצורה ברורה לאנטישמיות”.

האנטישמיות היא השלישית מהדעות הקדומות המוכרות ביותר בין האנשים בספרד.

אנחל מס, שמזדה כיהודי וציוני, מוסיף בעניין זה ש”BDS אסור לא רק בצרפת. מדינות לא חשודות מחוסר דמוקרטיה כנורבגיה או דנמרק ביטלו להם את התמיכות הכספיות ועיריות כמו פרנקפורט הגדירו את התנועה כגזענית ואנטישמית. המעודדים את הנערכה מבטיחים שהם נוקטים עמדה באנשים או מוצרים הקשורים בזה או אחר. למעשה, הם פועלים הגד כל העם היהודי והופכים אנשים כמו במקרה של הזמר מתיסיהו במעשי אינקוויזיציה של דת ממשים”.

אז, האם היהודים יכולים או לא ללכת ולגור בספרד בלי הצורך להסתיר את זהותם או השתייכות? “אני אזרח ספרד, אוהב את המדינה, שהפכה אותנו לאזרחים שווים, ואני יודע ששלטון החוק תומך ומגן בנו. נכון שיש מקומות בהם אוכלוסייה עם נטייה אלימה ליהודיים בהם לא הייתי מרשה לבני בן השלושה עשר שתלך עם כיפה”, אומר מס בנושא זה.

כאשר נשאל באותו נושא, הנשיא של הפדרציה מהקהילות היהודיות בספרד, יצחק קרוב (Isaac Querub), הוא מבטיח -בפייסנות, ובניגוד לסטטיסטיקות המתאימות שמעמידים את האנטישמיות כמו השלישית מהדעות הקדומות המוכרות ביותר בין האנשים מספרד- ש”ספרד אינה מדינה אנטישמית”. כדי לצייר את השינוי החיובי שנרשם, קרוב מזכיר שבמשך השנים האחרונות התקבלו שלוש יוזמות חקיקתיות שכוונתם להגן ולהיטיב עם הקהילה, כוונתה של אחד מהן היא לעניק אזרחות ספרדית לכל היהודים ספרדים היכולים להוכיח את מקורם, בהתאם לקריטריונים הקשוחים שנקבעו על ידי המחוקקים.

נכון בהיום, המעודד הראשי של האנטישמיות והדה-לגיטימתור הראשי הנו האסלם הקיצוני, אבל זהירות, אני הייתי אומר שהוא כלי שרת לאנשים רבי עצמה אחרים”, אומר קרוב ומוסיף: הרבה מההתקפות מופנות נגד הלגיטימיות של מדינת ישראל, ולא הגד ממשל זה או אחר. אתה מאמין שאם היה ממשל פרוגרסיבי או סוציאליסט, היו מתחלפים כל התפישות הקיצוניות של האנשים שלא מכירים אפילו בזכותנו להתקיים כעם? תוקפים את ישראל על עצם היותה המדינה של היהודים, והדבר כמובן מוזר, בגלל שהיא הממשל הדמוקרטי היחיד בסביבתה. לבסוף, נכון שיש חלק בשמאל שהאכזב להרבה יהודים שמאמינים בערכים שלהם. לא מבינים איך הלך שולל על ידי אינטרסים אחרים”. ”